ALLMÄNNA FLYTTBESTÄMMELSER FÖR KONSUMENT
Fastställda efter överenskommelse mellan Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Sveriges
Möbeltransportörers Förbund (SMF) å ena sidan samt Konsumentverket å andra sidan.
1. Tillämplighet m.m.
Dessa bestämmelser ska tillämpas mellan en konsument och en transportör,
i sin egenskap av näringsidkare, på uppdrag om flyttning av bohag
inom Sverige. Bestämmelserna är även tillämpliga då uppdraget beställs av
annan för konsuments räkning.
Dessa bestämmelser gäller tills vidare och får endast ändras av Sveriges
Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund efter överläggning
med Konsumentverket.
Transportören är ansvarig enligt dessa bestämmelser för hela uppdraget
även om någon annan på transportörens uppdrag genomför hela eller
delar av flyttuppdraget.
Med begreppet bohag avses i dessa bestämmelser alla föremål och
flyttgods som omfattas av transporten.
2. Flyttuppdragets omfattning
Uppdraget omfattar transport av bohag mellan en eller flera avtalade avsändar-
och mottagaradresser inklusive lastning och lossning på respektive
plats.
Uppdragets närmare omfattning framgår av avtalet. Konsumenten ska erhålla
ett exemplar av avtalet snarast efter beställning, dock innan uppdraget
påbörjas.
Uppdraget ska anses påbörjat när transportören får tillgång till bohaget
för packning eller om packning inte ingår i avtalet när förflyttningen av bohaget
börjar. Uppdraget ska anses avslutat när bohaget har lossats på
mottagaradressen, eller om packning ingår, när transportören har packat
upp bohaget.
Uppdraget kan även omfatta tillfällig magasinering, dock högst trettio
dagar, om magasineringen tillhandahålls av transportören som ett led i
flyttuppdragets utförande. Om uppdraget huvudsakligen rör magasinering
eller lagring gäller särskilda bestämmelser.
Om inte annat har avtalats omfattar uppdraget inte:
a) transport av s.k. motorsängar, flyglar, biljardbord eller andra onormalt
tunga eller skrymmande föremål,
b) från- eller inkoppling av fast belysningsarmatur, datorer och annan elektronisk
utrustning,
c) nedtagning och uppsättning av inredningsdetaljer som fasta hyllor, gardiner,
draperier, tavlor, speglar eller installationer som radio- och TVantenner
med tillhörande ledningar,
d) transport av värdesaker som pengar, värdepapper, föremål av ädla metaller,
smycken eller därmed jämförliga värdesaker,
e) transport av föremål som kan vålla skada på person eller egendom såsom
brandfarliga, explosiva, frätande eller illaluktande ämnen, vapen
och ammunition mm,
f) transport av vin och sprit till den del värdet överstiger femton procent av
prisbasbeloppet enligt lag (1962:381) om allmän försäkring som gällde
vid tiden då avtalet ingicks,
g) transport av levande djur och växter,
h) tömning av vattensäng,
i) flyttstädning,
j) temperaturkänsligt gods,
k) demontering av möbler som på grund av dess konstruktion inte lämpligen
bör demonteras, t.ex. limmade och/eller spikade möbler eller
l. mer omfattande demontering eller montering.
3. Transportörens skyldigheter
Transportören ska utföra uppdraget på ett fackmässigt sätt och med tillbörlig
omsorg vårda konsumentens bohag och övrig egendom. Transportören
ska också med tillbörlig omsorg ta tillvara konsumentens intressen och
samråda med konsumenten i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om det har avtalats att konsumenten själv ska packa bohaget bör
transportören ge konsumenten råd och anvisningar så att skador kan undvikas.
Konsumenten ansvarar dock för alla skador som kan anses bero på
brister i packningen eller demonteringen som denne själv utfört.
Transportören ska ge konsumenten vägledning vid lämnandet av uppgifter
som har betydelse för uppdraget. Om konsumenten har gjort upp en
förteckning över särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkt 4,
stycke 5, ska transportören kontrollera mot förteckningen när uppdraget
påbörjas och när det slutförs.
Har konsumenten själv packat hela eller delar av bohaget gäller transportörens
kontroll endast det synliga bohaget.
4. Konsumentens upplysningsskyldighet
Konsumenten ska lämna information som denne inser eller borde inse är
av betydelse för uppdragets utförande. Har uppdraget föregåtts av
besiktning
är konsumenten dock inte skyldig att lämna sådan information som
transportören inhämtat eller borde ha inhämtat vid en sådan besiktning.
Information enligt ovan kan avse:
a) omfattningen av bohaget, boyta och biutrymmen på avsändar- och mottagaradresserna
b) begränsad framkomlighet, förekomst av fungerande hiss och dess lastförmåga
vid avsändar- och mottagaradresserna,
c) särskilt tunga, skrymmande eller stora föremål såsom piano, större skåp,
biljardbord etc.,
d) bohag som på grund av sin beskaffenhet kan orsaka person- eller sakskada,
e) särskilt värdefulla och/eller ömtåliga föremål eller grupp av sådana föremål.
Med särskilt värdefulla föremål avses föremål som kan antas ha ett högre
marknadsvärde än ett halvt prisbasbelopp enligt lag (1962:381) om allmän
försäkring som gällde vid tiden då avtalet ingicks. Med ömtåliga föremål
avses föremål som består av sköra material såsom glas, porslin, kristall,
äldre/antika föremål o. dyl. samt elektronisk utrustning. Med grupp av föremål
avses grupp av sammanhörande föremål såsom musikanläggning,
set, serie eller serviser etc.
Om konsumenten inte lämnar här angivna upplysningar kan konsumenten
själv få svara för skador på bohaget, enligt vad som framgår i punkt 12.
Konsumenten bör i eget intresse upprätta en förteckning över särskilt
värdefulla eller ömtåliga föremål, t.ex. tavlor och antikviteter och ange ett
uppskattat marknadsvärde för varje föremål.
Om konsumenten trots begäran från transportören inte lämnar upplysningar
om bohag som kan skada sak eller person, och transportören bedömer
att risk för sådan skada föreligger som inte lämpligen kan avvärjas
på annat sätt, har transportören rätt att oskadliggöra den del av bohaget
på konsumentens bekostnad.
5. Tilläggsarbete
Om det framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med
uppdraget bör utföras (tilläggsarbete) ska transportören underrätta konsumenten
och begära dennes anvisningar.
Transportören är inte skyldig att följa sådan anvisning som kan medföra
hinder i den normala verksamheten eller skada för avsändare eller mottagare
av annan sändning. Transportören ska snarast underrätta konsumenten
om att transportören inte kan följa sådan anvisning.
Om konsumenten inte kan nås inom rimlig tid får transportören utföra
tilläggsarbetet;
a) om priset är obetydligt eller lågt i förhållande till priset för flyttuppdraget,
eller
b) om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet
utfört.
Transportören är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas
utan fara för allvarlig skada för konsumenten om konsumenten
inte kan nås eller om denne begär det.
Vid ersättning för tilläggsarbete ska gälla vad som står i punkten 7.2.
6. Hinder vid uppdragets utförande
Visar det sig att det är omöjligt att fullgöra bohagstransporten på det sätt
som överenskommits, ska transportören inhämta anvisning från konsumenten.
Medger omständigheterna att befordringen utförs på annat sätt än som
överenskommits och har transportören inte inom skälig tid kunnat erhålla
anvisning av konsumenten, åligger det transportören att vidta de åtgärder
som synes denne bäst tillgodose konsumentens intresse.
7. Pris och betalning
7.1 Priset
Transportören ska lämna fast prisuppgift om inte annat avtalats.
Om annat pris än fast pris har avtalats, ska principerna för beräkning av
priset framgå av avtalet. Om transportören har lämnat ungefärlig prisuppgift
får detta inte överskridas med mer än femton procent. Priset för
flyttuppdraget ska anges i avtalet och ska alltid inkludera mervärdesskatt.
7.2 Pristillägg
Om uppdraget fördyras på grund av något som konsumenten ansvarar för
och som transportören inte kunnat förutse vid avtalets ingående, har
transportören rätt till skäligt pristillägg utöver avtalat pris.
Om orsak till pristillägg uppstår ska transportören omedelbart underrätta
konsumenten och begära dennes anvisningar.
1
7.3 Betalning
Om inte annat följer av avtalet ska konsumenten betala till transportören
genast efter att uppdraget slutförts.
Om transportören har skäl att befara att konsumenten inte kommer att
betala enligt avtalet, får transportören begära att konsumenten ställer
godtagbar säkerhet eller kvarhålla en mot fordran motsvarande del av bohaget
till dess konsumenten fullgjort sina skyldigheter eller ställt säkerhet.
Om konsumenten inte betalar i tid har transportören rätt att debitera
dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen (1975:635).
8. Avbeställning av uppdraget
Konsumenten har rätt att avbeställa uppdraget. Om avbeställning sker tidigare
än femton (15) dagar innan uppdraget ska påbörjas har transportören
inte rätt till ersättning. Vid avbeställning därefter har transportören
rätt till ersättning enligt följande.
a) Om uppdraget avbeställs innan det påbörjas har transportören rätt till
ersättning för de faktiska kostnader och förluster som uppkommit till
följd av avbeställningen, dock högst tio (10) procent av det avtalade priset.
b) Om uppdraget avbeställs sedan det påbörjats har transportören rätt till
full ersättning för den del av uppdraget som har utförts samt skälig ersättning
för kostnader och förluster som uppkommit till följd av avbeställningen,
dock högst tjugo (20) procent av den återstående delen av
det avtalade priset.
c) Vid avbeställning som beror på omständigheter som konsumenten inte
borde ha förutsett vid beställningen, t.ex. sjukdom eller arbetslöshet,
har transportören endast rätt till ersättning för den del av uppdraget som utförts.
9. Dröjsmål med uppdragets utförande
Dröjsmål föreligger om uppdraget inte påbörjas, framskrider på avtalat
sätt eller avslutas inom avtalad tid och detta inte beror på något som konsumenten
ansvarar för.
Om någon tid inte har avtalats, föreligger dröjsmål när den faktiska tiden
för uppdraget överskrider den tid som kan anses som normal för ett
sådant uppdrag.
10. Fel i uppdragets utförande
Fel i uppdragets utförande föreligger om resultatet avviker från vad som
har avtalats eller vad konsumenten särskilt med hänsyn till punkterna 3
och 4 har rätt att kräva.
11. Påföljder vid dröjsmål eller fel
11.1 Konsumentens rättigheter
Vid dröjsmål eller fel enligt punkterna 9 och 10, om dröjsmålet eller felet
inte beror på något förhållande på dennes sida, får konsumenten:
a) kräva att felet avhjälps eller att uppdraget fullgörs, eller
b) göra avdrag på priset med ett belopp som motsvarar dröjsmålet eller felet,
eller
c) häva avtalet i sin helhet även när uppdraget har påbörjats om syftet
med uppdraget i huvudsak blivit förfelat genom kontraktsbrottet och
transportören har insett eller bort inse detta, eller
d) häva avtalet i icke utförd del om kontraktsbrottet har väsentlig betydelse
för konsumenten och
e) kräva ersättning enligt punkt 12.
Vid dröjsmål eller fel i uppdragets utförande har konsumenten rätt att hålla
inne så mycket av betalningen som fordras för att ge konsumenten säkerhet
för dennes krav.
11.2 Avhjälpande
Vid skador på bohaget äger transportören rätt att ombesörja avhjälpande
av skadan genom reparation, även om konsumenten inte kräver det, om
han genast efter reklamation erbjuder sig att göra detta och konsumenten
inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet. Avhjälpande ska ske
inom skälig tid efter att konsumenten gett transportören tillfälle till det.
12. Transportörens ersättningsskyldighet
12.1 Ersättning vid dröjsmål, fel, skada eller förlust
Transportören är skyldig att ersätta konsumenten för skada som denne tillfogats
till följd av dröjsmål, fel eller skada på eller förlust av bohag, om
transportören inte visar att händelsen beror på hinder eller omständigheter
utanför dennes kontroll som denne skäligen inte kunde ha förväntat
och vars följder denne heller inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit
vid avtalets ingående.
Transportören är också skyldig att ersätta konsumenten för skada som
under uppdragets utförande uppkommer på annan egendom än det bohag
som omfattas av tjänsten och som drabbar konsumenten eller någon i
dennes hushåll, om inte transportören visar att skadan inte beror på försummelse
från dennes sida.
12.2 Ersättningsskyldighetens omfattning
Ersättning ska beräknas utifrån bohagets marknadsvärde vid tiden för skadan
eller förlusten. Om skadan ska repareras omfattar ersättningen reparationskostnad
eller annan kostnad till följd av skadan eller förlusten. Ersättning
för reparationskostnad eller annan kostnad ska dock aldrig
överstiga vad som skulle ha utgått vid förlust av ifrågavarande föremål.
Om transportören ersätter skadat föremål med likvärdig sak eller lämnar
full ersättning för skada ska äganderätten till det skadade föremålet
övergå till transportören, om denne begär det.
12.3 Begränsningar i ersättningsskyldigheten
Transportörens ersättningsskyldighet omfattar inte skada eller förlust i
näringsverksamhet och är i sin helhet begränsad till ett belopp per hushåll
motsvarande 20 gånger det prisbasbelopp enligt lag (1962:381) om allmän
försäkring som gällde vid tiden då avtalet ingicks. Ersättning utgår inte för
affektionsvärde eller indirekt skada eller förlust.
Transportörens ersättningsskyldighet vid dröjsmål är begränsad till
högst ett belopp per hushåll motsvarande ett halvt prisbasbelopp enligt
lag (1962:381) om allmän försäkring som gällde vid tiden då avtalet ingicks.
Transportörens ersättningsskyldighet kan jämkas eller bortfalla helt om
skadan beror på följande omständigheter.
a) Fel eller försummelse på konsumentens sida såsom felaktig packning,
uppackning, lastning, ofullständig eller felaktig märkning, felaktiga anvisningar
eller försummelse att lämna upplysningar enligt punkten 4.
b) Sådan beskaffenhet av vissa slag av bohag, som gör det särskilt utsatt för
smärre skada genom förflyttningen i sig (t.ex. levande växter, matvaror,
temperaturkänsligt bohag, obetydliga skador på polerade ytor).
c) Skada på ömtålig elektronisk utrustning (t.ex. datorer, datortillbehör, tvapparater)
som uppstår trots att transportören iakttagit fackmässig omsorg.
d) Transportören visar att skada på föremål uteslutande orsakats av dess
bristfälliga beskaffenhet, varmed avses flyttgodsets defekta egenskaper.
13. Begränsning av skada
Part som lider skada på grund av kontraktsbrott eller avbeställning är skyldig
att, i skälig utsträckning, begränsa skadan. I annat fall får denne själv
bära en motsvarande del av förlusten.
14. Dröjsmål på konsumentens sida
Om det avtalats att konsumenten ska medverka vid uppdragets utförande,
t.ex. vid packning och denne inte i rätt tid lämnar sådan medverkan som är
en väsentlig förutsättning för uppdraget, får transportören göra avbrott i
arbetet till dess konsumenten lämnat sin medverkan. Transportören har
då rätt till ersättning för kostnad som uppkommit till följd av konsumentens
dröjsmål, såvida inte konsumenten visar att dröjsmålet beror på något
som transportören ansvarar för.
Om konsumentens dröjsmål med betalning eller annan avtalad prestation
är av väsentlig betydelse får transportören häva avtalet. Konsumenten
kan i sådant fall även bli skyldig att med skäligt belopp ersätta eventuell
kostnad som kontraktsbrottet orsakat.
15. Försäkring
Transportören bör ha transportöransvarsförsäkring som omfattar dessa
bestämmelser.
Konsumenten bör för egen del teckna objektförsäkring som omfattar
skador på bohaget för de fall transportören inte är ersättningsskyldig.
Även transportören kan i vissa fall medverka till att särskild objektsförsäkring
tecknas för transporten på sedvanliga försäkringsvillkor, efter konsumentens
anvisning och på dennes bekostnad avseende allt flyttgods, för
att säkerställa ersättning för inträffad skada.
Särskilda krav på försäkring gäller för magasinering av bohag.
16. Reklamation och reklamationsfrister
Om konsumenten vill framställa anspråk mot transportören på grund av
fel, skada, förlust eller dröjsmål ska konsumenten underrätta transportören
om detta inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet,
skadan, förlusten eller dröjsmålet. Reklamation får dock inte ske senare
än tre år efter det att uppdraget avslutades.
Konsumenten bör besiktiga bohaget och kontrollera eventuella transportskador
snarast efter att tjänsten har slutförts. Konsumenten bör i eget
intresse dokumentera eventuella skador för att underlätta en reklamation.
Detta kan ske genom att skadat föremål och emballage sparas eller fotograferas
och/eller genom att bohaget besiktigas i närvaro av vittnen.
Reklamation och underrättelse om anspråk bör ske skriftligen.
17. Tvist
Uppkommer tvist mellan transportör och konsument ska parterna i första
hand försöka lösa denna genom frivillig överenskommelse. För att få hjälp
att lösa tvisten på lokal nivå kan konsumenten vända sig till kommunal
konsumentvägledare. Om inte parterna kan enas kan tvisten, på konsumentens
begäran, prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Tvisten
kan också prövas av allmän domstol.
2
Frihamnsgatan 56
115 56 STOCKHOLM
Telefon: 0700738238
Mail: mail@flottflytt.se
Godkänd för F-skatt
Innehar Trafiktillstånd
© FlottFlytt